EXPO
in het Stalhuus

vier kunstenaars
vrijdag 20 t/m zondag 22 juni 2025
open 12.00 - 17.00
Burenlaan 16 Hollum
vrije toegang
+ zaterdag en zondag:
demonstratie Kalligrafie en Verluchting door Mathilda van der Weij

Exposanten 2025:
Klaas Nobel | Etsen en Schilderijen
"Ik ben in 1954 geboren in Hollum. Na enkele jaren studie en kustvaart heb ik gekozen voor het ‘eilandleven’ en ben voor mij zelf begonnen. Door het isolement en de kleinschaligheid van het eiland bestond het werk aanvankelijk uit verschillende bezigheden z.a. reclamewerk, 18 e eeuws decoratiewerk, restauratie van oude meubels en schilderijen, inlijstwerk e.d. Verkoop en contact verliep via de in 1978 gestarte cadeauwinkel ‘De Mispel’ van mijn vrouw Jellie. Na 45 jaar zijn we gestopt met de cadeauwinkel. De ruimte wordt nu gebruikt als expositieruimte voor mijn schilderijen en etsen en (druk)werken van dochter Astrid o.a. bekend door het kunstwerk ‘Waker en Wachter’ in de duinen bij Hollum.
De etsen, een eeuwen oude druktechniek, worden doormiddel van een in een koperen plaat met een zuur uitgebeten afbeelding stuk voor stuk gedrukt op handgeschept papier. Door dit handwerk is iedere afdruk verschillend en is daardoor een uniek kunstwerk(je) op zich.
Voor de schilderijen maak ik gebruik van de klassieke schildertechniek en materialen zoals voor de grondering huidenlijm met krijt en verschillende natuurlijke oliën als bindmiddel. Mijn ervaring als lijstenmaker en de gereedschappen in mijn atelier komen goed van pas om het werk goed geconserveerd te kunnen presenteren."
meer: klaasnobel.nl

Mathilda van der Weij | Kalligrafie en Verluchting
"De donkere middeleeuwen spreken mij erg aan. Het is de tijd waarin vele bijbels en getijdenboeken ‘verlucht’ werden, dit hield in dat er voorstellingen werden geschilderd naast datgene wat in de tekst te lezen was. Dit was erg belangrijk in een tijd van ongeletterdheid. Ik waan mij in een tijd waarin monniken in kille kloosters met veel geduld teksten kalligrafeerden en bladzijden verluchten. Een tijd waarin er nog geen tubes verf voor handen waren en er een heel proces aan vooraf ging om het perkament beschrijf baar te maken.
Nog steeds werk ik vanuit deze werkwijze van rond de twaalfde eeuw. Ik mag mij dan ook officieel een Gildebroeder noemen. Mijn miniaturen zijn een vertaling van wat mij inspireert. Ik hou van fabeldieren en bloemen en heb deze in mijn miniaturen samengesmolten."
meer: atelierpenwurk
Valta | Schilderijen
Valta (1972) heeft een diepe bewondering voor klassieke school en voel zich vooral aangetrokken tot schilders die meesters zijn in het vangen van licht. Valta schildert figuratief, van stillevens, interieurs en landschappen tot portretten. Een van zijn favoriete onderwerpen om te schilderen zijn handen, omdat hij de door handen uitgedrukte emoties en gebaren veelzeggend en fascinerend vindt.
Dit jaar tijdens de Driedaagse Expo in het Stalhuus laat Valta een aantal schilderijen zien uit zijn serie Hands' Private Life.
meer: valta.nl

Kayleigh Gwen | Historische kostuums
"Op mijn 12e kreeg ik mijn eerste naaimachine. Ik maakte tot die tijd al poppenkleertjes samen met mijn moeder, maar nu ging ik ook kleding voor mijzelf maken. Ik was van jongs af aan al geïnteresseerd in historische films en wilde niets liever dan zelf die mooie kostuums dragen. Op mijn 14e maakte ik mijn eerste historische korset, niet veel later maakte ik daarbij mijn eerste achttiende-eeuwse jurk.
Door mijn grote liefde voor historische kostuums leerde ik mijzelf de technieken aan om deze kleding na te maken. In het creëren van een kostuum doe ik veel onderzoek door patronen uit te zoeken, de correcte stoffen te verzamelen en door de juiste naaitechnieken aan te leren. Niet alles wat ik maak is historisch: ik vind het ook prachtig om fantasiekostuums te creëren welke hetzelfde effect geven van een historisch gewaad."
meer: Instagram: kayleighgwencostumes
Facebook: kayleighgwencostumes

Lucrezia Borgia in Rood
Italiaanse renaissance jurk uit omstreeks 1490.
Boven een geplooide onderjurk draag ik een nauw
aansluitende jurk met losse mouwen. De stof is
een brokaat die normaal gebruikt wordt voor
liturgische gewaden. Het lijfje is verstevigd met
canvas stof en synthetische baleinen.
Tudor Korset
Dit korset heb ik gemaakt als basis voor de
blauwe jurk. Het is gebaseerd op een
overgebleven lijfje uit 1589. Het is gemaakt van
katoen en is verstevigd met synthetische baleinen.
Daarnaast zit er vulling in de buste.
Lucrezia Borgia in Blauw
Dit was mijn eerste jurk gebaseerd op de
Italiaanse Renaissance. De stoffen zijn niet
historisch correct, maar zijn gekozen om het effect
te geven van glanzende zijde. De jurk heb ik vaak
gedragen op historische evenementen.